Individuele coaching

Coaching is een vorm van leren waarbinnen de gecoachte door het benutten van eigen kennis, zo nodig aangevuld met kennis van de coach, bekwamer wordt in het bereiken van gestelde doelen.  Een optimale klik tussen coach en coachee is een absolute voorwaarde voor het succes.  Learn & Grow zet zich in om een perfecte match te vinden!

Kenmerken van een effectieve coaching

De coaches van Learn & Grow zijn stuk voor stuk intrinsiek gemotiveerd om echt te helpen. Ze faciliteren aan de ontwikkeling van de ander en nemen deze rol op professionele wijze in. Bij Learn & Grow mag je verwachten dat de coaching voldoet aan de kenmerken voor een effectieve coaching:

 

Duidelijke doelen bepalen
De coach en gecoachte gebruiken de eerste bijeenkomst om samen het doel te bepalen. Ze maken een stappenplan met leerdoelen, leerresultaten en planning.

De juiste ‘klik’
Het moet klikken tussen de gesprekspartners. Coach en gecoachte moeten elkaar respecteren en elkaars meerwaarde zien. Springt er geen enkel vonkje over? Dan is het goed om te zoeken naar een betere match.

Regelmaat
Het rendement van coaching staat of valt met regelmaat: geregelde bijeenkomsten en tussentijds de gelegenheid om het geleerde in de praktijk te brengen. Tijdens de sessies vindt terugkoppeling plaats en worden vervolgacties uitgezet.

Veilig leerklimaat
Bij coaching komen vaak persoonlijke thema’s aan de orde. Belangrijk is dat deze onderwerpen in een sfeer van veiligheid en vertrouwen kunnen worden besproken. Een veilig leerklimaat betekent ook dat de opdrachtgever (bijvoorbeeld de leidinggevende  van de gecoachte) slechts over de hoofdlijnen van het coaching traject wordt geïnformeerd.

Vragen stellen
Een goede coach vráágt en vraagt dóór. Hij of zij geeft geen dwingende adviezen of richtinggevende suggesties maar stelt vragen om een maximaal effect te bereiken. De antwoorden leiden tot meer begrip, een hogere motivatie en een beter leerrendement.

Gestructureerde sessies
Een goed coachgesprek scheelt uren werk. Voorwaarde is wel dat in de coaching via een duidelijke structuur wordt gewerkt. Het stappenplan voor coaching omvat vier fasen:
A. doel
B. actuele situatie
C. opties
D. conclusie

 

A. Doel
Stap één is het vaststellen van het doel, zowel voor de langere termijn
(thema of thema’s die de gecoachte inbrengt als centraal thema voor het coachtraject) als voor de bijeenkomst op zich (wat moet de coachsessie concreet opleveren?).
Voorbeeld:
Een doel op de lange termijn kan zijn: effectief voeren van slecht nieuwsgesprekken. Het doel voor een specifieke bijeenkomst is bijvoorbeeld: het vinden van een goede gespreksstructuur.

B. Actuele situatie

Stap twee: het verkennen van de actuele situatie. Waarom is het ingebrachte onderwerp een probleem? Wat zijn concrete voorbeelden? Wat ging mis? Wat ging goed? Is het altijd een probleem of zijn er situaties waarin het goed of beter ging? Wat zijn belangrijke factoren? Wat heeft de gecoachte al ondernomen om het probleem het hoofd te bieden? Het gaat er in deze fase om het gespreksthema te doorgronden en aan te scherpen. De rol van de coach is de gecoachte te stimuleren tot zelf-evaluatie en analyse van concrete voorbeelden. Belangrijk is om de rode draad vast te houden en irrelevante zijpaden tijdig af te sluiten. De coach kan met specifieke feedback een bijdrage leveren aan het verhelderen van het kernprobleem.

C. Opties
Doel van stap drie is het genereren van ideeën die een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van het probleem. De kunst is een creatief denkproces op gang te brengen en - niet gehinderd door censuur of voorwaarden voor uitvoerbaarheid - vrijuit te brainstormen. De coach bevordert het creatieve denkproces bij de gecoachte, structureert de output (bijvoorbeeld door dingen op te schrijven) en draagt eventueel ook zelf ideeën aan.

D. Conclusie
De vierde en laatste stap is het komen tot een afrondende conclusie. Welke van de genoemde ideeën gaat de gecoachte uitvoeren? Wat zijn de vervolgstappen? Wat zijn eventuele belemmeringen? Wat heeft de gecoachte nodig om de ideeën in de praktijk te brengen? Hoe kan de coach daarbij helpen? De vierde stap wordt afgesloten met een duidelijke afspraak over wie, wat binnen welk tijdsbestek gaat doen.